本日の談話テーマ: 「108 格言 #97: 真我は、目で見えないし、耳で聞こえないし、手で触れないし、舌で味わえず、鼻で嗅げない」
Today’s Topic: 108 Aphorisms #97: “The real self cannot be seen by the eyes, be heard by the ears, be touched by the hands, be tasted by the tongue, or be smelled by the nose.”

最新情報: 「ChatGPT談話室」記事シリーズの企画を開始した目的等については、以下の「メタ心理学者とChatGPTの談話室 その一」の記事を参照してください。
http://www.kitaoka.co/note/meta/

この投稿は、(株)オフィス北岡代表の北岡泰典が配信する「メタ心理学者とChatGPTの談話室 その169」です。

今回は、「真我は、目で見えないし、耳で聞こえないし、手で触れないし、舌で味わえず、鼻で嗅げない」について、ChatGPTに聞いてみました。

以下の文章は、(株) オフィス北岡代表の北岡泰典が Note で発信した投稿の引用となっています。


以下が、ChatGPTとの英語の質疑応答内容です。

ChatGPT FAQ #169 (14/9/23):

Q: The following is the aphorism #97:

“The real self cannot be seen by the eyes, be heard by the ears, be touched by the hands, be tasted by the tongue, or be smelled by the nose.” – According to Shankarachaya

Please comment.

A: The aphorism you’ve presented is a profound statement attributed to Adi Shankaracharya, a revered philosopher and theologian in the Advaita Vedanta tradition of Hindu philosophy. This statement encapsulates a central idea in Advaita Vedanta, which is the concept of the “real self” or “Atman.”

Let’s break down the aphorism and provide some commentary:

1. “The real self”: In Advaita Vedanta, the real self refers to the true nature of an individual beyond the ego, personality, and physical body. It is considered to be eternal, unchanging, and identical to the ultimate reality or Brahman.

2. “Cannot be seen by the eyes”: This part emphasizes that the true self is not a physical entity that can be perceived through sensory organs, particularly the eyes. It exists beyond the realm of ordinary perception.

3. “Be heard by the ears”: Similarly, it cannot be heard through the ears, indicating that it is not a sound or a physical voice.

4. “Be touched by the hands”: The true self is not a tangible object that can be touched or felt physically.

5. “Be tasted by the tongue”: It cannot be experienced through the sense of taste, suggesting that it is not something that can be consumed or experienced in a sensory way.

6. “Be smelled by the nose”: Like the other senses, the true self cannot be smelled, implying that it is beyond the reach of olfactory perception.

Shankaracharya’s aphorism essentially underscores the idea that the true self, the Atman, is transcendental and not bound by the limitations of the physical world or the senses. It invites individuals to look beyond their external identities, sensory experiences, and ego-driven perceptions to discover their deeper, unchanging essence.

This concept is central to Advaita Vedanta’s philosophy of non-dualism, which posits that the individual self (Atman) and the ultimate reality (Brahman) are ultimately one and the same. Recognizing this unity is considered a path to spiritual realization and liberation from the cycle of birth and death.

In summary, Shankaracharya’s aphorism encourages introspection and the quest for self-realization by highlighting the limitations of sensory perception when it comes to understanding the true nature of the self.


以下が、DeepL の翻訳結果 (未編集) です。

Q: 次のアフォリズムは97番です:

「真の自己は、目で見ることも、耳で聞くことも、手で触ることも、舌で味わうことも、鼻で嗅ぐこともできない。- シャンカラチャヤによると

コメントをお願いします。

A: ご紹介の格言は、ヒンドゥー哲学の伝統であるアドヴァイタ・ヴェーダーンタの尊敬すべき哲学者であり神学者であるアディ・シャンカラチャリヤの深遠な言葉です。この言葉には、アドヴァイタ・ヴェーダーンタの中心的な考え方が凝縮されている。

アフォリズムを分解して解説しよう:

1. 「真の自己」: アドヴァイタ・ヴェーダーンタでは、「本当の自分」とは、自我、人格、肉体を超えた個人の本性を指します。それは永遠であり、不変であり、究極の実在またはブラフマンと同一であると考えられている。

2. 「目には見えない」: この部分は、真の自己が感覚器官、特に目を通して知覚できる物理的な実体ではないことを強調している。それは通常の知覚の領域を超えて存在する。

3. 「耳で聞く」: 同様に、耳で聞くことはできない。これは、それが音や物理的な声ではないことを示している。

4. 「手で触れられる」: 真の自己は、物理的に触れたり感じたりできる、目に見える物体ではない。

5. 「舌で味わう」: 味覚を通して体験することはできない。つまり、感覚的に食べたり体験したりできるものではない。

6. 「鼻で嗅ぐ」: 他の感覚と同様、真の自己は嗅ぐことができず、嗅覚の及ばないものであることを暗示している。

シャンカラチャーリヤの格言は本質的に、真の自己、アートマンは超越的なものであり、物理的世界や感覚の制限に縛られることはないという考えを強調している。この格言は、外的なアイデンティティー、感覚的な経験、エゴに支配された知覚を越えて、より深い、不変の本質を発見するよう、個人を誘うものである。

この概念は、アドヴァイタ・ヴェーダーンタの非二元論の哲学の中心をなすもので、個人の自己(アートマン)と究極の実在(ブラフマン)は究極的には一体であると仮定しています。この一体性を認識することが、霊的実現への道であり、生と死のサイクルからの解放であると考えられている。

要約すると、シャンカラチャリヤの格言は、自己の本質を理解する際の感覚的知覚の限界を強調することで、内観と自己実現の探求を奨励している。


以上、本日の「メタ心理学者とChatGPTの談話」は、いかがでしたでしょうか?

北岡泰典「メタ心理学宣言」ページ: https://www.kitaoka.co/meta/

作成 2023/9/16